Blote Voetenles

Het was deze week warm, hoe fijn is het dan om onze voeten te koelen met een ijsblokje. Het is meteen een mooie oefening in waarnemen. Hoe voelt het als een ijsblokje over verschillende delen van je voet gaat, is er verschil of voelt het overal hetzelfde? En hoe bij je andere voet, merk je ook verschil bij je eerste voet en hoe voelt een ijsblokje aan de zij en binnenkant van je onderbenen? Ondertussen was ons ijsblokje door de warmte van onze voeten/benen helemaal gesmolten en wij waren wat afgekoeld.

Onze voeten zorgen voor stevigheid en balans en we hebben een paar balanshoudingen gedaan, zoals De Adelaar en De Boom. Bij De Adelaar sta je op een voet, met daarbij je andere voet om de kuit van het staande been en de knie van het staande been iets gebogen. Dan strengel je ook je handen om elkaar en kijkt dan naar je handen. Hier heb je, net als bij De Boom, balans voor nodig maar ook concentratie. Ook bij de Boomhouding sta je op een voet en deze houdingen geven ons niet alleen balans, maar ook concentratie.

Ook deden we De Krijger en Hond, dit zijn yogahoudingen die stevigheid en kracht geven.

Overal in de ruimte hebben we meditatiekussens en kurken blokken neergelegd en liepen daarna met een blinddoek om in de ruimte, terwijl we al die verschillende obstakels tegenkwamen.

Het blote voetenpad blijft favoriet. Op dit pad lopen we met blote voeten over allerlei verschillende materialen, zoals zakjes met knikkers, sponzen, schuurpapier, bak met water en een met schelpen. Eerst met de ogen open en daarna met de ogen dicht, de kinderen kunnen daar geen genoeg van krijgen. Ook al willen ze in het begin liever niet over de schelpen lopen, uiteindelijk doen ze het toch zelfs met de ogen dicht!

Na nog een fijne voetenmassage met een olie van Doterra, was het tijd om te ontspannen.

Ik had niet alleen ijsblokjes voor onze voeten gemaakt, maar als verrassing in plaats van de gebruikelijke thee/water heerlijke ijsjes van diksap gemaakt.

Voor meer foto’s over deze yogales, kijk dan in ons fotoalbum