Kracht met de Gruffalo

De Gruffalo

In het verhaal van de Gruffalo is de hoofdpersoon een kleine muis die alle dieren die hij tegenkomt te slim af is, door in zijn eigen Kracht te geloven.

We beginnen deze yogales eerst met drie keer de mantra Ohm te zingen. Ohm is de oerklank, de klank van de aarde.

Heb je wel eens vervelende gedachten? Of vervelende gevoelens? Dat je bijvoorbeeld iets niet kan of…….. Met de beweging van de Houthakker laten we alle negatieve gedachten en emoties los. Hierbij staan we met de benen gespreid en pakken onze handen vast. Op een inademing brengen we onze armen/handen boven ons hoofd en zwaaien dan onze armen krachtig tussen onze benen naar beneden en zeggen tegelijkertijd Haaa. Alsof we ze weghakken met een bijl, net als een houthakker hout hakt. Na een aantal keer voel je al blijdschap.

Gevoeld hoe we ademen als we bang zijn en hoe als we ons dapper voelen.

We hebben een aantal houdingen gedaan om ons net zo stevig en krachtig te voelen als muis, zoals de Krijger, de Hond, de Slang en de Boom om in balans te blijven. En door de affirmatie, “Ik ben Krachtig”. Deze affirmatie wordt bekrachtigt door een aantal keer krachtig te slaan met onze vuist in de ene en dan in de andere hand.

Bij de massage hebben we op elkaars rug Gruffalotartaar gemaakt. Eerst zijn stekels van staart tot kop (prikken met vingers), eeltige knieën (vuisten) scherpe klauwen (vingertoppen), voeten plat (vlakke hand), oranje ogen (duimen), zwarte tong (tekenen van boven naar beneden), en zijn wrat.

Voor meer foto’s over deze yogales, kijk dan in ons fotoalbum

Memory_resultaat

Herfst

Elke les doen we eerst een lichtje aan en luisteren in stilte naar het geluid van de klankschaal, die door elk kind aangetikt mag worden. Het geluid van de klankschaal kan je niet alleen horen, maar ook voelen en je wordt er ontspannen van. Door het slaan op de klankschaal gaat de lucht in de ruimte bewegen en die lucht botst tegen ons aan en dat kun je voelen in je lichaam, bijvoorbeeld als gekriebel.

Elk seizoen is weer anders en nu is het de beurt aan de herfst. Er met elkaar over gehad wat er allemaal gebeurd in de herfst en wat er nu zo anders is, dan bijvoorbeeld in de zomer?

Er lagen allemaal blaadjes op de grond, waar we memory mee deden. Onder elk blad stond een woord geschreven wat te maken heeft met de herfst. Elk woord is 2 keer te vinden, dus goed opletten onder welk blad hetzelfde woord geschreven staat. Daarna hebben we de yogahoudingen gedaan die aan de onderkant van de bladeren geschreven stonden.

We hebben de zon bedankt met de Zonnegroet voor haar warmte en zijn stevige bomen geweest, waarbij de blaadjes wegwaaiden door de wind. Spinnen die heel stil zaten in hun web en op het juiste moment naar voren schoten om vliegen te vangen en op allerlei manieren bladeren, noten en dennenappels doorgegeven aan elkaar.

In de herfst is er vaak veel wind zodat de blaadjes van de bomen waaien. Wij gingen ook tegen een blaadje die op onze hand lag blazen, eerst zachte wind, wat harder en daarna storm. Ook in stilte gevoeld, geroken en gekeken hoe ons blad eruit zag. Daarna hebben we om de beurt, terwijl de andere kinderen de ogen dicht hadden, aan elkaar vertelt hoe ieders blad eruit zag.

Bij elke les geven we elkaar een heerlijke massage, dit keer met een kastanje over onze rug, nek en haren.

Aan het eind van de les hebben we ontspannen met een verhaal over een oude boom in de herfst.

Voor meer foto’s over deze yogales, kijk dan in ons fotoalbum

Boek, Het Lieve Woorden Doosje

Het Lieve Woorden Doosje

In het prachtige boek “Het Lieve Woorden Doosje” ontdekken Tom en Jasja dat ze een lieve woordendoosje in hun hart hebben. In dit doosje kun je alles bewaren waar je hart blij van wordt. Dit kunnen aardige woorden zijn die iemand tegen je zegt, maar ook een zachte aanraking. En het fijne is, iedereen heeft zo’n doosje in zijn hart. Als je je handen op je hart legt, kun je het al voelen.

We hebben heerlijk gedanst op muziek om ons lichaam actief te maken, na een hele dag op school. Daarna een aantal hartopeners om het doosje in ons hart te openen/voelen.

Omdat de yogales ook over de deugd Samenwerking ging, hebben we samen de Krijger en Boom houding gedaan. Een bal naar iemand in de groep gerold en iets aardigs tegen die persoon gezegd en die lieve woorden stopten we in het doosje in ons hart. En het favoriete onderdeel van de les, elkaar een ontspannende massage geven.

Deze keer was er een extra lange eindontspanning, waar sommige kinderen heerlijk bij in slaap vielen.

Als creatieve activiteit, waren we vorige week al begonnen met het versieren en kleuren van ons eigen lieve woorden doosje. Daar zijn we deze week mee verder gegaan.

Voor meer foto’s over deze yogales, kijk dan in ons fotoalbum

Massage om ons lichaam te verwennen_resultaat

Feestweek

De slingers opgehangen, want deze week vier ik het 1 jarig jubileum van mijn eigen yogaruimte.

Dat hebben we gevierd met Yogabingo voor de jongere kinderen, dit doen we normaal voor of na een vakantie, en bij de ouderen kinderen met het yoga-alfabet. De eerste letter van fruit en groenten hebben we gedaan in yogahoudingen. De kinderen waren hierbij heel creatief in het bedenken van nieuwe houdingen!

Voor de ontspanning een heerlijke massage met een veer aan elkaars gezicht, handen en voeten gegeven.

Als traktatie had ik koekjes gebakken die we mindfull hebben gegeten. Want hoe ruikt een koekje eigenlijk en hoe proeft het koekje met je tong. En smaakt het koekje anders met je ogen dicht of open?

Bij de creativiteit hebben we een lieve woorden doosje gemaakt, waarin je dingen kunt bewaren waar je hart blij van wordt. Omdat nog niet alle kinderen daarmee klaar zijn, gaan we daar volgende week mee verder.

Voor meer foto’s over deze yogales, kijk dan in ons fotoalbum

Zomerkado_resultaat

Zomervakantie Massage

Zomervakantie Massage bij elkaar

Deze massage doe je met je zoon/dochter, of wie je maar ook wil. Zoek samen een plek uit waar het prettig voelt om een massage te geven/ontvangen. Het kan ook fijn zijn om tijdens de massage rustige muziek aan te zetten. Eerst is de een aan de beurt en dan de ander! Degene die gemasseerd wordt zit voor je of ligt op zijn buik en hoeft helemaal niets te doen, alleen te ontvangen. Als je een massage ontvangt, geef dan duidelijk aan waar je het niet fijn vindt om aangeraakt te worden of als de ander het bijvoorbeeld te hard doet. Het is tenslotte jouw lichaam. Op deze manier leren kinderen hun grenzen aan te geven en te ervaren wat wel/niet prettig voelt. Massage is niet alleen een moment voor elkaar, maar haalt ook spanning weg! Het is dan ook fijn om dit te doen voor het slapen.

Het massageverhaal

Het is heerlijk weer, de zon schijnt;

  • Wrijf je beide handen warm tegen elkaar en leg ze daarna op de rug bij de ander, zodat de ander de zon op zijn/haar rug voelt schijnen. Maak daarna met beide handen cirkelende bewegingen alsof je de zon tekent en laat de zonnestralen over de hele rug schijnen.

Je bent op het strand en hebt zin in een ijsje. Je wrijft het zand van je af en loopt naar de ijskar;

  • Begin boven aan de rug en maak strijkende bewegingen vanaf het midden van de rug naar buiten, de hele rug langs. Dus van het midden van de rug naar de zijkant, van boven naar beneden, alsof je het zand van je afveegt. Daarna ga je met beide handen lopen over de hele rug op weg naar de ijskar.

Je laat degene die gemasseerd wordt kiezen of hij/zij een hoorntje of een bakje wil. Hoeveel bolletjes, welke smaken en wat er nog meer op komt, bijvoorbeeld spikkels, slagroom etc.

  • Teken met twee handen het bakje of hoorntje op de rug. Dan de bolletjes zoveel als ze willen. Slagroom er op, kleine strijk bewegingen met al je vingers over de rug maken. Bij spikkels tokkel je zachtjes met al je zachtjes over de rug.

Dan wordt het tijd om het ijsje op te eten.

  • Maak plukkende bewegingen over de hele rug met je vingers alsof je er iets afpakt, het ijsje opeet.

Degene die gemasseerd is bedankt de gever en dan is de ander aan de beurt om te ontvangen.

Geniet van dit heerlijke moment samen. Veel plezier!

De Houdingen_resultaat

Yoga Bingo

Bij de laatste les voor de zomervakantie doen we yoga bingo. Hiervoor krijgen we allemaal een kaartje met daarop een getal met yogahouding. Op een apart stapeltje liggen alle deze yogahoudingen en om de beurt draaien we er een om. Als dit nummer met houding ook op ons kaartje staat leggen we een gekleurd stipje op. Dan mag degene die de kaart omgedraaid heeft de houding voordoen, die we daarna met z’n allen nadoen.

We hebben allerlei houdingen zoals de Bloem, een Kever, de Krijger, de Berg, een Tafel, een Sfinx, de Halve maan, een Schommel, een Schelp, een Danser en een Ster met elkaar gedaan.

Genoten van een ijsjes massage, die we ook op papier meekregen, om thuis in de vakantie met pappa/mamma of met iemand anders samen te doen.

Na de ontspanning hebben we ons papieren kleurenmonster afgemaakt. Drie weken lang hebben we een onderdeel van ons kleurenmonster gemaakt/gevouwen en vandaag hebben we de benen/armen erbij gemaakt, om daarna alles op een vel papier te plakken.

Voor meer foto’s over deze les, kijk dan in ons fotoalbum

Boer Boris gaat naar zee_resultaat

Ouder/Kindyoga, Boer Boris gaat naar zee

Boer Boris heeft vakantie en gaat met zijn tractor naar zee. In zijn kleine koffertje stopt hij zijn kammetje, onderbroek, knuffel en jas. Maar ook zijn laarzen, rode parasol, schepje en emmer. En alle dieren van de boerderij en zijn fijne meubeltjes gaan mee, want die zijn ook aan vakantie toe! En tot slot nog zijn broertje Berend en zusje Sam.

Net als bij boer Boris zijn we met de tractor, ons koffertje en boerderijdieren naar het strand gegaan. Al zingend op de wijs van Old Mac Donald met de tekst, “met de tractor naar het strand hi ja hi ja ho, alle mensen aan de kant hi ja hi ja ho, en een toeter hier en een toeter daar alle toeters bij elkaar, lekker naar het strand”.

Omdat het zand bij de zee erg warm is lopen we op onze tenen, hakken, binnen en buitenkant van onze voeten. Doen zwemkleren aan, blazen onze zwembandjes op en springen met elkaar in de golven. In de zee zien we de dieren van de boerderij, maar ook kwallen, krabben en zeehonden. Blazen met een rietje tegen bootjes die drijven op de golven en liggen bij mamma/pappa op de buik om te voelen hoe hun buik op en neer gaat als ze ademhalen, net als de rollende golven!

We spelen op het strand nog met de schelpen, zingend op de wijs van de wielen van de bus. “De schelpen in de zee gaan open en dicht gaan, de schelpen in de zee gaan heen en weer en de schelpen in zee gaan helemaal dicht” en kruipen dan onder de buik van mamma/pappa in onze eigen schelp!

Geven elkaar een heerlijke ijsjesmassage en ontspannen dichtbij elkaar liggend, luisterend naar het geluid van de oceandrum. Als je dan je ogen dicht doet, lijkt het net alsof je op het strand ligt en golven van de zee hoort.

Na een lekker waterijsje hebben we met elkaar iets moois gemaakt van verschillende schelpen.

Voor meer foto’s over deze les, kijk dan in ons fotoalbum

 

 

Het boek_resultaat

Het Kleurenmonster

De yogalessen gingen twee weken over het boek, het Kleurenmonster.

Hoe, waar en wat voel je in je lichaam als je woest, blij, verdrietig, bang, kalm, verliefd, of al deze emoties door elkaar voelt en wat doe je dan? Samen met het boek en het kleurenmonster hebben we met elkaar gedeeld wat al deze emoties met ons doen en hoe ze voor ons voelen.

Met onze handen op onze buik gevoeld wat voor emotie(s) we nu voelen en daarna een knijper geplaatst op die emoticon(s). Voel je je de hele dag hetzelfde of kan je zomaar van blij naar boos gaan en dan weer ineens verdrietig?

We hebben gebruld als leeuwen en als een houthakker met onze bijl boze gevoelens weggehakt. De zon gegroet en gedanst omdat de zon en muziek ons blij maken. We voelden ons zo kalm als een schildpad, rustend in ons eigen schild, maar ook als een zoemende bij, met een vinger in onze oren. En na een kleurenmassage die we op elkaars rug gegeven hebben.

Oefeningen gedaan waar ons hart blij van wordt, om liefde voor jezelf en voor een ander te voelen.

Om de beurt een emotie uitgebeeld, die op een plaatje stond. Niet allemaal even gemakkelijk om te doen en/of te raden. In tweetallen een stopoefening gedaan, waarbij je om de beurt goed voelt hoe dicht een ander in jouw buurt/ruimte mag komen. Een oefening om te leren onze eigen grenzen aan te geven in wat we wel en niet willen!

Na de ontspanning waarbij we ons hele lichaam met allerlei kleuren, van binnen en van buiten schoon spoelden onder de watervaldouche, hebben we met behulp van het prachtige boek van vouwjuf Janet, in een paar lessen ons eigen kleurenmonster gevouwen.

Voor meer foto’s over deze les, kijk dan in ons fotoalbum

Een heleboel handen

Handen les

Na de vorige yogales die over voeten ging, waren deze week onze handen aan de beurt. Alle bewegingen die we met onze handen en armen maken hebben direct invloed op ons hart. Dan is toch fijn om alleen bewegingen met onze handen/armen te maken, waar ons hart blij van wordt!

Wat doe en kun je eigenlijk allemaal met je handen en hoe zien ze er uit? Om de beurt hebben we iets benoemd wat we met onze handen doen en wat je ziet aan je handen. Zijn onze handen groot of klein, welke kleur zijn ze, zien we vlekjes, zijn ze zacht of hard en ziet de bovenkant er hetzelfde uit als de binnenkant?

Nadat we onze vingers/handen opgewarmd hebben, doen we allerlei yogahoudingen met onze handen, zoals de Kraai. In deze houding zit je op je hurken met je handen op de grond en duw je je ellebogen tegen je benen aan en tilt daarna ook je benen op. De kracht bij deze houding komt uit je armen en handen. In tweetallen de handen tegen een ander houden alsof er lijm tussen onze handen zit en dan samen bewegen.  In de Kruiwagen loop je op je handen terwijl je benen opgetild worden alsof je dus een Kruiwagen bent.

Bij de volgende oefening ging er om de beurt iemand in de kring staan, met de andere er dicht omheen. Het kind in het midden liet zich dan een richting opvallen, wel of niet met de ogen dicht en werd dan opgevangen door de andere kinderen. Dit is een oefening in loslaten en erop vertrouwen dat de anderen je opvangen!

Zittend in een kring met onze ogen dicht, kregen we allemaal een steentje in onze hand. Nadat we goed gevoeld hadden aan die steen, deze steen doorgegeven. Daarna net zo lang doorgegeven tot we onze eerste steen weer voelden. Dat is nog best een lastige oefening, want sommige steentjes voelden bijna hetzelfde!

Het is heerlijk om mantra’s te zingen en deze keer hebben we de mantra Sa Ta Na Ma gezongen. Bij Sa gaat de wijsvinger tegen de duim, bij Ta de middelvinger, bij Na de ringvinger en bij Ma de pink. De kinderen bedachten spontaan een variatie door verschillende yogahoudingen te doen met de vingerbewegingen erbij.

Elke les doen we wel een massage, maar bij deze les mag die natuurlijk helemaal niet ontbreken. Bij de ontspanning gingen we naar onze eigen speciale plek, waar het fijn voor je is en naar toe kunt gaan wanneer je maar wilt. Als creativiteit hebben we onze handen nagetekend en ingekleurd.

Voor meer foto’s over deze les, kijk dan in ons fotoalbum

 

Pompoenen

Blote Voeten les

We bekijken onze voeten eens goed. Hoe zien ze er eigenlijk uit en wat valt er op, welke kleur hebben ze en is dat bij beide voeten hetzelfde?  Om de beurt vertellen we wat we zien aan onze voeten.
Wat kun en doe je eigenlijk allemaal met je voeten! We weten allemaal wel iets op te noemen zoals, stampen, springen, hinkelen, schoppen, op een been staan, lopen en rennen.

We staan op een been in de Boomhouding en geven in de kaars, ploeg en de boothouding een zachte bal aan elkaar door met onze voeten. Daarna gaan we lopen over het blote voetenpad. We lopen over schelpen, pompoenen, sponzen, knikkers, schuurpapier en door water. Eerst alleen en dan met hulp van een ander met een kattenmasker op. Hoe voelen de verschillende materialen en voelt het hetzelfde onder onze voeten met of zonder masker op?

Onze voeten zijn eigenlijk de hele dag in de weer voor ons en daarom geven we ze als dank, een zachte massage met een veer.

Bij de ontspanning hebben we heerlijk op het stand gelegen, met onze voeten in het zand.

Als creativiteit hebben we onze voeten op papier gezet en ingekleurd.

Voor meer foto’s over deze les, kijk dan in ons fotoalbum