Kerstverhaal

Kerst yogales

Bij binnenkomst allemaal ons lichtje aangestoken, met een waxinelichtje en daarna geluisterd naar de klankschaal. De laatste kinderyoga les van het jaar sluiten we meestal af met een Kerstles.

Aan de kinderen de vraag, wat vieren we eigenlijk met Kerst? De meeste geven als antwoord, eten met familie, cadeautjes bij de kerstboom en sommige kinderen kennen het verhaal over de geboorte van kindje Jezus.  Dit verhaal wordt op een leuke manier verteld in Het Kerstverhaal van Marianne Busser en Ron Shröder. Voor wie dat wilde hebben de kinderen om de beurt een bladzijde uit dit boek voorgelezen, zodat het zo nog meer een les van ons samen is.

Kerst is voor vele een periode om vriendelijker tegen elkaar te zijn. De mantra OH AH HUM kan ons helpen, niet alleen met kerst, vriendelijk tegen elkaar te zijn. Zittend in kleermakerszit doen we de handen tegen elkaar in het Namasté gebaar, bij OH de handen bij het voorhoofd voor vriendelijke gedachten, bij AH de handen bij de keel voor vriendelijke woorden en bij HUM de handen bij ons hart voor vriendelijkheid vanuit ons hart! Deze mantra en de bewegingen doen we drie keer achter elkaar.

Op de yogamat op onze tenen, hakken, zij en binnenkant van onze voeten naar het bos gelopen. Elke kerstboom heeft een andere vorm, zo ook onze boomhouding. Daarna de boom versierd met kerstballen (rollen rug), slingers (armbewegingen), kaarsen (liggend in de kaarshouding), sterren (liggend op de grond met elkaar in een stervorm) en een vredesduiven.

In tweetallen met het waxinelichtje in ons hand bewogen op kerstmuziek, hierbij om de beurt de beweging aangegeven.

Bij de massage op elkaars rug en hoofd een boom versierd met ballen, slingers etc. en tijdens de ontspanning geluisterd naar de rustgevende klanken van de Koshi. Na de ontspanning gesmuld van bananen pannenkoeken in de vorm van een kerstboom, ster of kerstklok.

Al vanaf de zomervakantie hebben we na elke yogales op briefjes geschreven/getekend waar we dankbaar voor zijn in ons leven en al deze briefjes gestopt in een door onszelf versierd doosje. Vandaag hebben we na de les van al deze briefjes onze eigen Dankbaarheids kerstboom gemaakt, ieder op zijn/haar eigen manier!

Voor meer foto’s over deze yogales, kijk dan in ons fotoalbum.

Sint en Piet yogales

Sint en Piet yogales

Er lagen pakjes in de yogaruimte met daarop kleine zakjes. In elk zakje zat een briefje met daarop iets geschreven wat met Sint en Piet te maken heeft.

Nadat we onze Pietenmuts opgezet hadden, hebben we geluisterd naar het geluid van de klankschaal. Om de beurt geven we in stilte een tikje tegen de klankschaal, om even helemaal aan te komen in de yogales! Daarna is er ruimte voor ieder om iets te vertellen, dit doen we met behulp van de vertelsteen. Degene die de vertelsteen vastheeft mag vertellen en de andere zijn dan stil.

Na een korte uitleg pakken we allemaal een zakje en geven dit aan onze linker buurvrouw/man. Deze kijkt wat er op het briefje staat en schrijft dit op een velletje en plakt dit daarna op het voorhoofd bij de buurvrouw/man. Liggend met onze handen op onze buik, centrum van gevoel, komen we in contact met ons gevoel. Misschien horen of weten we zo al wat op het briefje op ons voorhoofd staat?

Om de beurt stellen we een vraag, kan je het eten, is het rood, is het een dier enz. Om zo te weten te komen wat er op ons briefje staat. Als we allemaal geraden hebben wat er op het briefje staat, doen we de yogahouding, zoals het paard, rollen op onze rug als een pepernoot. Een balansoefening, lopen op het dak met een pakje op ons hoofd en een zintuigoefening door geblinddoekt met een pepernoot op een lepel rond te lopen.

Mindful en met onze ogen dicht aan een pepernoot gevoeld, eraan geroken, geproefd door er met onze tong aan te likken en daarna zacht laten worden in onze mond en natuurlijk opgegeten!

Bij de onderlinge massage hebben we heerlijke pepernoten op elkaars rug gemaakt. De eindontspanning onder een deken ging over een verhaal met 3 pakjes, met in het laatste pakje een wens voor onszelf. Daarna hebben we bij de creativiteit op een papiertje een wens geschreven/een tekening gemaakt, als een cadeau aan een ander.

Voor meer foto’s over deze yogales, kijk dan in ons fotoalbum.

Uniek-Kinderyoga-Sylvia-Kooijman-Het Lieve Woorden Doosje

Ouder/Kindyoga Het Lieve Woorden Doosje

Na ons lichtje aangestoken te hebben, zijn we dicht bij elkaar gaan zitten om te luisteren naar het verhaal over het lieve woorden doosje, waarin Tom en Jasja ontdekken dat ze een lieve woorden doosje in hun hart hebben. In dit doosje kun je allemaal fijne dingen en lieve woorden bewaren. En het allerfijnst is, dat dit doosje in je hart nooit leeg raakt.

Daarna gaan we tegenover elkaar zitten met onze handen in Namasté voor ons hart en zeggen daarbij de mantra OH AH HUM. Bij OH doen we onze handen bij ons voorhoofd, voor vriendelijke gedachten. Bij AH doen we onze handen bij onze keel, voor het uitspreken van vriendelijke woorden en bij HUM de handen bij ons hart, voor vriendelijkheid vanuit ons hart. Met onze handen op ons hart voelen en luisteren we naar ons eigen lieve woorden doosje.

Tegenover elkaar staand doen we alsof we paarden zijn en doen kruisloop bewegingen, waarbij we op allerlei manieren op elkaars knieën/schouders/handen een zacht tikje geven. Kruisloop bewegingen brengen de linker en rechter hersenhelft met elkaar in verbinding.

We doen verschillende yogaspelletjes en hartopeners/yogahoudingen om ons lieve woorden doosje nog meer te vullen, zoals een duik in de zee, duo hondhouding en de hagedis op de steen en door het overblazen van veertjes naar elkaar.

Geven en ontvangen een massage met veertjes over ons hoofd, rug, handen en armen, benen en voeten en kruipen heerlijk onder een grote deken om te ontspannen bij het geluid van de Koshi.

Genieten daarna van een kopje thee/limonade en fruit in een hartenvorm.

Van klei hebben we ons eigen lieve woorden doosje gemaakt, om fijne/lieve dingen in te bewaren!

Voor meer foto’s over deze yogales, kijk dan in ons fotoalbum.

Herfst in het Kabouterbos

Ouder/Kindyoga Herfst in het Kabouterbos

Het is herfst, ook in het kabouterbos.

De kabouters liggen nog heerlijk warm in hun bed, gezellig dicht bij elkaar. Ze luisteren naar het mooie geluid van een Koshi (klankschaal). Zodra dit stopt rekken ze zich eens goed uit, naar links en naar rechts, gapen en geven elkaar een kabouterknuffel. Hup onder de douche met het lied Rikke Tikke Tik, regendruppels die maak ik, op mijn hoofd en overal, ik sta in een waterval. De kabouterkinderen krijgen tijdens het zingen van hun mamma/pappa een lekkere massage. Afdrogen en kabouterkleren aan en we kunnen naar buiten.

Het eerste wat de kabouters elke dag doen als ze buiten komen is de zon gedag zeggen en dit doen ze met De Zonnegroet. Dan nog even gymnastieken met het lied Ora Viva waarbij we  klappen in onze handen, stampen met onze voeten en schudden met onze billen.

We zingen en schoppen tegen de blaadjes die op de grond liggen en gooien ze hoog in de lucht. Wist je dat er in het kabouterbos niet alleen gewone bomen staan maar ook wandelende bomen 

We doen een zintuigoefening waarbij we onder een doek kastanjes, walnoten, eikels, blaadjes en takjes voelen en een ademoefening waarbij we blaadjes naar elkaar overblazen.

Samen fijn schommelen op een paddenstoel, maar oei alle stippen vallen eraf. Die hebben we er allemaal weer opgeblazen.

Na een superfijne ontspannende massage bij elkaar met een kastanje, hebben we de maan gedag gezwaaid, ons kaarsje uitgeblazen om daarna lekker warm onder een deken te luisteren naar het geluid van de Koshi.

Na fruit en drinken, samen van klei een paddenstoel gemaakt. Zijn jullie er de volgende keer op zaterdag 14 december ook gezellig bij?

Voor meer foto’s over deze yogales, kijk dan in ons fotoalbum.

 

Uniek-Kinderyoga-Sylvia-Kooijman-Ezel van bosmateriaal

Herfstles in het bos

Het was de hele week fris maar ook heerlijk zonnig en dan gaan we graag met de kinderyogales naar het bos. Al wandelend doen we op de weg ernaartoe al allerlei spelletjes. Bijvoorbeeld terwijl we wandelen alleen voor ons kijken en ons niet af laten leiden door geluiden die we horen etc.  Maar ook met aandacht om ons heen kijken wat we allemaal zien en dan vijf dingen daarvan met elkaar delen. In deze tijd van het jaar ook oog voor al de verschillende kleuren in de natuur en die te benoemen.

In het bos hebben we in stilte met z’n tweeën hand in hand gelopen en al wandelend om de beurt de ogen dicht terwijl de ander met de ogen open de route kiest. Dit is voor beide een mooie opdracht, want degene die de ogen open heeft past zijn tempo aan en laat ook duidelijk voelen hoe de route is. Degene met de ogen dicht moet loslaten, op zijn gevoel en de ander vertrouwen. Dat kan nog best spannend zijn! Ditzelfde hebben we ook huppelend gedaan, maar dan met z’n drieën en de middelste heeft dan de ogen dicht en in een trein lopend achter elkaar waarbij alleen de voorste de ogen open heeft.

We hebben met de ogen dicht geluisterd naar de geluiden om en in ons, de geuren, smaken en de temperatuur van de lucht gevoeld die onze neus in en uitstroomt. Is er verschil waar te nemen tussen de in en uitademing? Onze zintuigen zijn met al deze opdrachten ruim aan bod gekomen. Maar we hebben ook yogahoudingen gedaan zoals het hert, de boom, de vogel, de egel en de eekhoorn.

Bijna aan het eind van de yogales van dat wat we op bosgrond vonden iets moois met elkaar gemaakt, waaronder een ezel van blaadjes en takjes.

En voor we terug gingen, zittend op een matje lekker opgewarmd met thee en een paar pepernoten.

Voor meer foto’s over deze yogales, kijk dan in ons fotoalbum

 

Aandacht voor ons gevoel

De deugd Aandacht

Tijdens de yogalessen doen we alles eigenlijk al met aandacht, maar deze maand hebben we nog dieper naar dit woord gekeken. Wat betekent het woord aandacht eigenlijk?

Aan het begin van elke les is er ruimte voor aandacht door om de beurt, met behulp van de vertelsteen, iets aan elkaar te vertellen. In een van die gesprekken vertelden de kinderen dat er positieve en negatieve aandacht is. Dat je geduld nodig hebt als je je vinger opsteekt op een vraag van je juf/meester omdat je die weet en graag wil beantwoorden. En dat dan steeds juf roepen eigenlijk negatieve aandacht is. Ook wat aandacht voor jezelf of een ander is en wat iets met of zonder aandacht doen is.

Tijdens de lessen hebben we o.a. aandacht gehad voor balanshoudingen, zoals de boom en stevig staan als een berg. Deze houdingen brengen ons beter in balans, laten ons steviger in het leven staan. Maar ook om de beurt verteld welke houding zij/hij graag wilde doen, zodat er aandacht voor ieders voorkeur was. Ook een keer de yogahoudingen zonder aandacht gedaan en dan dezelfde houdingen met aandacht, wat een voelbaar verschil was.

Bij een aantal lessen hebben we in stilte een voorwerp in de yogaruimte met aandacht bekeken, gevoeld, de kleur, vorm, grootte, hard/zacht, geur en of het geluid maakte. Om de beurt aan elkaar verteld wat we ervaren hadden. Bij een ander voorwerp hetzelfde gedaan maar dan alles met onze ogen dicht. Dit ook met veel plezier en aandacht met het blazen van zeepbellen.

Ook hadden we aandacht voor yogahoudingen voor ons hart, zodat we met een open hart kunnen voelen wat voor ons belangrijk is. Dit doen we tijdens de lessen eigenlijk al elke week bij een onderlinge massage. Als je daar geen zin in hebt, wat niet snel voor komt omdat ze dit allemaal het fijnste onderdeel van de les vinden of het voelt niet fijn wat de ander doet, er dan alle ruimte is om dit te zeggen. Het is tenslotte jouw lichaam. Zo leren de kinderen om aandacht te hebben voor hun eigen gevoelens en wat wel of niet goed voelt!

We zijn na de vakantie ook begonnen met na elke les op een briefje te schrijven waar we dankbaar voor zijn. Al deze briefjes doen we in een doosje en rond Kerst gaan we daar iets mee doen.

Voor meer foto’s over deze yogales, kijk dan in ons fotoalbum

Uniek-Yoga-Sylvia-Kooijman-Ouder en kindyoga

Ouder/Kindyoga op camping De Kolibrie

Omdat de camping dicht bij zee ligt en het hoogzomer is, is het thema natuurlijk zon/zee en strand. Dat doen we met het boek, Boer Boris gaat naar zee.

Na het voorlezen van het boek, zijn we op schoot bij mamma/pappa/oma gaan zitten om als een tractor naar de zee te rijden. Op de wijs van het lied Old Mac Donald zongen we, al bewegend op onze billen, een verkorte versie hiervan. Met daarbij de tekst, “Kijk daar komt de tractor aan, hia hia ho, daar gaan wij mee naar het strand hia hia ho, iedereen mag aan de kant hia hia ho, toeter hier en toeter daar, alle toeters door elkaar, hia hia ho”

Het zand op het strand was te warm voor onze voeten en hebben daarom hoog op onze tenen, hakken, op de buiten en binnenkant van onze voeten gelopen en op een been gesprongen. Omdat het fijn is dat de zon schijnt hebben we een aantal keer de zon bedankt met de Zonnegroet.

Na het aantrekken van onze zwemkleren en het opblazen van de bandjes hebben we met z’n allen over de golven gesprongen. Heerlijk gezwommen en ook met onze snorkels onder water waar we vissen, kwallen, inktvissen, zeesterren en slakken zagen. Onze snorkel was een rietje waarmee we bellen hebben geblazen in een beker water.

Als schelpen bewogen we onze armen en/of voeten heen en weer op de melodie van de wielen van de bus met daarbij de tekst, “De schelpen van de zee gaan open en dicht als de schelp gaat eten, de schelpen in de zee gaan heen en weer als de schelp gaat spelen, de schelpen in de zee gaan helemaal dicht als de schelp gaat slapen”

Leg eens een schelp met een huisje tegen je oor, wees heel stil en luister dan, net als wij gedaan hebben, naar het ruisen van de zee. Mooi mindful moment, om te zijn in het nu met al je aandacht!

Nadat we elkaars rug verwend hebben met een ijsjesmassage, zijn we dicht bij elkaar gaan liggen voor de ontspanning.

Ouder/Kindyoga is een uur lang echt tijd, plezier met en voor elkaar! Zijn jullie er de volgende les ook bij? Kijk op mijn website bij Ouder/Kindyoga voor de geplande datum na de zomervakantie.

Voor meer foto’s over deze yogales, kijk dan in ons fotoalbum

Blote Voetenpad

Blote Voetenles

Het was deze week warm, hoe fijn is het dan om onze voeten te koelen met een ijsblokje. Het is meteen een mooie oefening in waarnemen. Hoe voelt het als een ijsblokje over verschillende delen van je voet gaat, is er verschil of voelt het overal hetzelfde? En hoe bij je andere voet, merk je ook verschil bij je eerste voet en hoe voelt een ijsblokje aan de zij en binnenkant van je onderbenen? Ondertussen was ons ijsblokje door de warmte van onze voeten/benen helemaal gesmolten en wij waren wat afgekoeld.

Onze voeten zorgen voor stevigheid en balans en we hebben een paar balanshoudingen gedaan, zoals De Adelaar en De Boom. Bij De Adelaar sta je op een voet, met daarbij je andere voet om de kuit van het staande been en de knie van het staande been iets gebogen. Dan strengel je ook je handen om elkaar en kijkt dan naar je handen. Hier heb je, net als bij De Boom, balans voor nodig maar ook concentratie. Ook bij de Boomhouding sta je op een voet en deze houdingen geven ons niet alleen balans, maar ook concentratie.

Ook deden we De Krijger en Hond, dit zijn yogahoudingen die stevigheid en kracht geven.

Overal in de ruimte hebben we meditatiekussens en kurken blokken neergelegd en liepen daarna met een blinddoek om in de ruimte, terwijl we al die verschillende obstakels tegenkwamen.

Het blote voetenpad blijft favoriet. Op dit pad lopen we met blote voeten over allerlei verschillende materialen, zoals zakjes met knikkers, sponzen, schuurpapier, bak met water en een met schelpen. Eerst met de ogen open en daarna met de ogen dicht, de kinderen kunnen daar geen genoeg van krijgen. Ook al willen ze in het begin liever niet over de schelpen lopen, uiteindelijk doen ze het toch zelfs met de ogen dicht!

Na nog een fijne voetenmassage met een olie van Doterra, was het tijd om te ontspannen.

Ik had niet alleen ijsblokjes voor onze voeten gemaakt, maar als verrassing in plaats van de gebruikelijke thee/water heerlijke ijsjes van diksap gemaakt.

Voor meer foto’s over deze yogales, kijk dan in ons fotoalbum

Uneik- Kinderyoga-Sylvia-Kooijman-Galgje

Galgje

Vandaag hebben we het spel Galgje gespeeld. Voor wie het spel niet kent. Er wordt eerst een woord bedacht, wij deden dieren en alles wat er mee te maken heeft. Als streepjes worden de letters op papier gezet, zodat we weten uit hoeveel letters het woord bestaat en daarna noemen we om de beurt een letter. Als de letter in het woord zit wordt deze op de juiste plek gezet op de streepjes gezet en als deze er niet in zit dan wordt er een lichaamsdeel van het skelet opgehangen, te beginnen bij het hoofd en zo verder. Net zo lang tot het hele skelet hangt, dan is het spel voorbij.

Ik had bij de oudere kinderen het woord paardenstaart bedacht en bij de jongere het woord hert.

Elke keer als de letter niet in het woord zat, werd er een lichaamsdeel bijgehangen en dan deden we of een yogahouding die bij het lichaamsdeel hoorde of iets met de beginletter die gezegd was. Bijvoorbeeld de S voor de Slang en bij de V een ademoefening blazen met veertje, bij de K de Kat. Bij de lichaamsdelen deden we bij het hoofd, ons hoofd naar voren en draaiden dan rustig rondjes met ons hoofd, maar ook een kijkoefening waarbij alleen onze ogen bewogen en de rest van ons lichaam niet. Bij de Borstkas en Heupen deden we de Brug en zo is er voor elk lichaamsdeel of letter wel een yogahouding.

De kinderen deden enthousiast mee en wisten best veel yogahoudingen bij de letters of van het lichaam te noemen, zeker degene die al langer aan yoga doen!

Voor de ontspanning doen we eigenlijk altijd een massage, meestal passend bij de les. Dit keer hebben we in tweetallen de ander een massage gegeven met een soort krabber. Het fijne van elkaar masseren is dat kinderen altijd hun eigen grens aan mogen geven wat wel of niet fijn voelt, of als een lichaamsdeel niet aangeraakt mag worden. Op deze manier leren de kinderen al vroeg dat zij degene zijn die de baas zijn over hun lichaam en altijd het recht hebben om nee te zeggen. Na afloop van de massage bedanken we elkaar, je krijgt tenslotte een cadeau van de ander.

Uit onderzoek is ook gebleken dat als kinderen elkaar aangeraakt hebben, ze elkaar niet zo snel zullen plagen! Wat mooi zou het zijn om massage in te zetten om pestgedrag op scholen tegen te gaan.

Na een heerlijke ontspanning op de maan, hebben we op behangpapier ons lichaam omgetrokken. Aan het eind van de volgende yogales gaan we die inkleuren zoals wij dat zelf willen.

Voor meer foto’s over deze yogales, kijk dan in ons fotoalbum

Uniek-Kinderyoga-Sylvia-Kooijman-Pasen

Pasen

Wat is dat eigenlijk Pasen en wat vieren we dan? De antwoorden van de kinderen waren uiteenlopend van chocolade eieren zoeken, eieren eten tot de opstanding van Jezus. Fijn om te luisteren naar alle antwoorden die de kinderen gaven.

In de yogaruimte lag er een papier op de grond waar van alles op getekend was. De kinderen kwamen er al snel achter dat het een plattegrond van de ruimte was. Na goed kijken zagen ze dat er overal eieren op getekend waren en om de beurt gingen we al huppend als paashazen op zoek naar een verstopt ei. Daarbij zongen de andere kinderen op de wijs van Vader Jacob het lied, het is bijna Pasen 2x, wat een feest 2x, zoek in alle hoeken 2x, naar een ei 2x.

In elk gevonden ei zat een briefje verstopt met daarop een yogahouding en een letter. We waren een paasei door heen en weer te rollen op onze rug, maakten een mandje voor ons ei met De Zwaan, gaven eieren aan elkaar door met onze voeten en plaatsen die achter ons hoofd met De Ploeg. Deden de Zonnegroet voor mooi weer met Pasen, De Kat met een ei op onze rug, liepen met een masker voor onze ogen met een ei op een lepel in de rondte en deden een ademspel met veertjes. En met alle letters die op de strookjes stonden hebben we het woord Paasfeest gemaakt.

Na een fijne massage met een wollen ei, zijn we tijdens de ontspanning gaan luisteren of zongen mee met de mantra Jaya Jaya Devi Mata

Na de ontspanning hebben we heerlijke bananenpannenkoeken gegeten en een paasmandala ingekleurd.

Voor meer foto’s over deze yogales, kijk dan in ons fotoalbum